Saturday, July 3, 2010

kehilangan.....

2 julai 2010/9.30am



seperti selalu aku n emak memulakn rutin harian kami, membersihkan abah yang hampir sebulan terlantar akibat angin ahmar. tp aku rase emak yg pling bertungkus lumus menyiapkan abah, aku hanya membantu sekadar yang perlu. tp pg tu, aku rase lain, semangt aku begitu berkobar2 utk menguruskan abah, entah kenapa?.. mungkin kerana aku akan kembali ke universiti keesokan harinya atau memg aku ingin berbakti sebagai ank wat kali terakhir. selepas membeli lauk aku n emak masuk ke rumah, dan aku yg selalu memandang abah tdak melakukan bnde yg same pg tu, aku seperti tidak nmpak abah yg terbaring. aku ingat abah sedang tidur, kalaulah aku taw abah sedang berdepan dgn sakaratulmaut pasti aku akn duduk disebelah abah dan membisikkan kalimah Allah di telinganyer. tapi mungkin bkn rezeki aku sbg anak menolong die di akhir hayatnya.



aku rase xpecaye bile abah pergi meninggalkan kami, seperti dlm sekelip mata abah menghembuskan nafasnya yg terakhir. mase bagaikan turut terhenti dan ku rsekan sekeliling ku juga terus sunyi. saat itu aku seperti buntu unt mengambil ape2 tindakan. aku bagai hilang arah kerana sepupu yg selalu menolong kami tiada pde hari itu. tp mujurlah msih ade org kg yg dtg membantu kami. tp aku redha, sudah ketentuannyer abah pergi. mungkin inilah yg terbaik, dr melihat die terbaring di atas katil tnpe boleh melakukan ape2.

selepas solat jumaat, jenazah abah mula di uruskan. abah dimandikan wat kali terakhir. dipakaikan pakaian yg terakhir. melihat itu aku semakin sayu melihatnya. mungkin aku n abah tidak rapat seperti adikku tapi terkesan juga dihati ku melihat pemergiannyer. tanpe dia aku mungkin bukan rafidah yg ade skang ni. mungkin aku entah di mane2 hidup merempat dan tanpe arah tuju hidup. saat kali terakhir kami dibenarkan menatap wajah arwah, aku xmampu mmbendung kesedihan walaupun satu waktu dulu aku berjanji tidak akan menangisi kematiannyer.

hujan lebat mengiringi arwah abah ke perkuburan. seperti selalu bile aku ke kawasan perkuburan, keinsafan menyelubungi diri kerana aku merasakn kematian terlalu hampir dengan aku. akhirnye segalanyer selesai, Alhamdulillah. urusan kami dipermudahkan. semoga rohnya diberkati dan di tempatkan bersama orang2 yg beriman...

al Fatihah buat ayahanda ku Hj Selamat b Hj Sabit....... pemergian mu di ingati.......

xoxo:
cik pidah

No comments:

Post a Comment